Автори: Оксана Петришина, Ілона Свиридюк, учителі української мови та літератури КЗ «Клеванська спеціальна школа № 1 І-ІІІ ст.» Рівненської обласної ради
Мета уроку: ознайомити учнів з поемою І. Франка «Страшний суд», композицією; аналізувати твір, формувати в учнів усвідомлення своїх вчинків, учити нести відповідальність за свої дії, виховувати бажання робити добро, жити чесно.
Цілі
Учні знатимуть: хто з митців звертався до теми Страшного суду, зміст і головну думку поеми І. Франка.
Учні вмітимуть: визначати елементи сюжету, аналізувати композицію твору, уявляти прочитане, характеризувати вчинки героя, оцінювати свої вчинки, проводити аналогію із сучасним життям.
Тип уроку: урок формування і застосування умінь і навичок.
Обладнання: зображення картин та ікон Страшного суду, Біблія, твори О. Довженка та І. Котляревського, поема І. Франка «Страшний суд», терези, серце «Добра і зла».
Методи, прийоми, види, форми роботи: випереджувальні завдання, передбачення, робота в командах, укладання таблиці, гра «Злови помилку», пантоміма, бесіда, «мікрофон», телевізор.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Мотиваційний етап
Забезпечення емоційної готовності до уроку. (Обмін побажаннями командам.)
— Складіть із розсипаних букв назви своїх команд.
Актуалізація суб’єктного досвіду. (На екрані зображення Феміди.)
— Чи знаєте ви, хто це? (Феміда — давньогрецька богиня права, законності і порядку, символ правосуддя.)
— Чому вона із зав’язаними очима? Що тримає в руках? (Пов’язка на очах — символ нейтральності, неупередженості. Меч Феміди — духовна сила, покарання або відплата за вчинками. Ваги — емблема справедливості, зваженого рішення.)
— Де використовується зображення терезів? (У судовій системі.)
— А які види суду ви знаєте? Для чого існує суд? А який найвищий? (Духовний, Божий суд.) Що ви знаєте про нього?
Повідомлення теми уроку.
— Сьогодні ми поговоримо про Страшний суд. Дізнаємося, як цю тему висвітлювали художники, літератори, композитори, іконописці, автори Біблії. Що б ви хотіли сьогодні довідатися? (Учні висловлюють свої очікування й занотовують їх.)
— Розгорніть ваші зошити й запишіть число й тему уроку.
ІІ. Цілевизначення та планування (Вибір цілей із загального переліку, доповнення їх власними.)
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
Наші мистецтвознавці працювали над випереджувальним завданням. (Два учні показують та аналізують картини та ікони Страшного суду художників ХV–ХХ ст.: Ян ван Ейка, Стефана Лохнера, Ієроніма Босха, Віктора Васнецова, іконописців) — 3–4 хв.
— Що об’єднує ці картини? Над чим ці полотна спонукають задуматися?
Літературознавці мали завдання з’ясувати, як І. Котляревський та О. Довженко торкнулися цієї теми. (Учні аналізують учинки тих, хто потрапив до пекла, за поемою «Енеїда» та кіноповістю «Зачарована Десна») — 3–4 хв.
— Яким змальовують пекло І. Котляревський та О. Довженко?
— За які гріхи та спокути люди потрапляли в рай чи пекло?
Біблієзнавці розкажуть нам, коли і як відбудеться Страшний суд (учні зачитують уривки з Євангелія від Матвія 25:31–46, з Книги Об’явлення) — 3–4 хв.
— Отже, як бачимо, людина в усі часи переймалася питанням потойбічного життя.
— Свою думку про те, що відбувається з людиною після смерті, висловив Іван Франко — одна з найвеличніших особистостей України. У 1905 році він написав філософську поему «Страшний суд» (діти занотовують у зошит). До якого жанру літератури віднесемо поему?
Гра «Злови помилку» (пригадаймо вивчені твори та їх жанри).
— Твір, присвячений кононівським полям, написав Іван Франко? За жанром це романтична новела?
— Трагедію «Мартин Боруля» написав Іван Тобілевич?
— Соціально-побутовий роман про життя сім’ї Кайдашів написав Панас Мирний?
— Іван Білик із Панасом Рудченком написали соціально-психологічну повість «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
— Кохання бойків Івана Гутенюка та Марічки Палійчук описав Михайло Коцюбинський? За жанром це роман?
— Єгипетський народ із ізраїльського полону виводив Мойсей з однойменного оповідання Івана Франка?
ІV. Руханка
Погляньте на зображення (на вибір учителя). Ваше завдання: назвати малюнок, розтлумачити його суть; відтворити за допомогою жестів, міміки; зазнимкувати.
V. Обговорення змісту, проблематики, образів за композицією
Побудова таблиці. До елементів сюжету доберіть цитати з твору (див. Додаток 1). Поясніть ваш вибір.
Бесіда за твором «Страшний суд» І. Франка
— Яким змальовує Божий суд ліричний герой по смерті?
— Про які життєві вчинки звітує «Я» перед Господом на суді?
— Послухайте цитату й дайте відповідь:
Де ми сіяли пшеницю,
Сипав він кукіль невіри;
Де щепили ми покору,
Там він гордощі без міри…
Він ніколи не піддався
Ні намові, ні погрозі.
— Чому панотці проти того, щоб герой був поруч із Богом? (Бо герой стійкий, сильний духом, може відстояти свою думку, відрізняється від інших.)
— Чи мають право люди судити одне одного й вирішувати чиюсь долю? Чому Господь Сам вирішує долю людини?
— Яку пораду дає Всевишній панотчикам?
Та одна моя вам рада,
Щоб держались ви, як добрі
Пастирі свойого стада.
— Послухайте цитату й поміркуйте, чому герой вважає себе негідним бути поруч із праведними?
Але жити в твоїм небі,
І втішатися, й співати, —
Господи, то скільки ж треба б
Напихати в вуха вати,
Щоб не чути криків, стогнань
І проклять, докорів лютих
Тих нещасних, там у пекло
Звержених у тьму й закутих!
— До кого він просить його відпустити? З яким людом він хоче бути?
І пусти мене у вир той
До товаришів недолі.
Там знайду я товариство
Більш до смаку й до вподоби.
Там знайду завзяте плем’я,
Люд свобідний і гулящий,
Повний сили й волі, вицвіт
Роду людського найкращий.
— Як ви розумієте відповідь Бога героєві?
Я гадав, що ти піднявся
Духом понад ту худобу,…
Ти проник в духове й вічне
І відкинув шкарлупиння
Грубо антропоморфічне.
(Дух, духовність вище антропоморфічного — людського. Людське — це заздрість, жага влади й багатства.)
— Як може людина злитися із сутністю Бога? (Жити за Божими законами). Що це за закони? Пригадайте їх.
— Що чекає людину, на думку автора, якщо вона прийме в своє серце любов?
Підсумовуючи все сказане про оповідача, виберіть тільки ті вислови, що стосуються головного героя твору «Страшний суд».
(Ніколи не піддався ні намові, ні погрозі; земне создання; поїзду кондуктор; піднявся духом понад ту худобу; панотчик у церкві; що крізь часове й тілесне проник у духове і вічне та відкинув шкарлупиння грубо антропоморфічне; один із доборової дружини; аскет сухоребрий та немитий; повний сили й волі вицвіт, роду людського найкращий; пекла ктитор.)
VІ. Підсумок
— Ми ознайомилися з поемою «Страшний суд». Спробуйте визначити ідею цього твору. (Жити за Божими законами, любити людей.)
— Чи актуальний цей твір для сучасної молоді й чому? (Світ повний зла.)
— Спробуйте визначити свої позитивні й негативні якості. (Учні на стікерах пишуть свої чесноти.) Подивіться, які якості у вас переважають?
— А тепер наклейте їх на серце «Добра і зла». (Учні приклеюють.)
— Погляньте, що ваше серце наповнене і добром, і злом. А Хто є прикладом всеосяжної любові? (Ісус Христос.) Лише від Нього походить любов, і лише в Нього можемо навчитися любові. Прийнявши Ісуса у своє серце, ми зможемо стати кращими, позбудемося своїх вад, будемо прощені за зло, яке вчинили, і будемо здатні робити добро.
— Подумайте, що ви можете вже зробити, щоб не боятися стати перед Божим судом? (Учні висловлюють свої думки.)
VІІ. Рефлексія. «Мікрофон»
— Що сподобалося на уроці? Що нового дізналися для себе?
— Чи досягли ви цілей, поставлених на початку уроку? Що вдалося, а над чим ще варто попрацювати?
VІІІ. Самооцінювання, взаємооцінювання
— Хто з доповідачів сподобався найбільше? Яка команда була активнішою?
— Кого з однокласників хотіли б відзначити?
— Пам’ятайте: Ісус поруч із нами, Він оберігає нас, допомагає долати труднощі, любить усіх нас. Відкрийте своє серце для любові. Сійте зерна доброти й станете щасливі, бо добро походить від Бога. Вірте Йому, моліться, звертайтеся до Нього у важку хвилину, Він ніколи вам не відмовить. Беріть із Нього приклад та дякуйте за кожний прожитий день.
ІХ. Домашнє завдання
- Обов’язкове загальне: скласти сенкан або діаманту до «Моя душа».
- Обов’язкове на вибір: намалювати свою душу або зробити добрий учинок.