Автор Ганна Самолюк, учитель основ християнської етики Заводської ЗОШ І–ІІІ ст. Чортківського р-ну Тернопільської обл.
Мета: встановити моральні основи молитви «Отче наш», її повчальний зміст, структуру та значення в житті кожної людини; показати, що Бог відкриває Себе як Небесний Отець для всіх людей, тому існує духовна спорідненість між людьми.
Тип уроку: урок-дослідження.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Учитель запалює свічку як символ присутності Бога.
Молитва «Отче наш»
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда за запитаннями
— Що таке молитва?
— Для чого люди моляться?
— Які види молитов ви знаєте?
— Чи виникає у вас внутрішня потреба молитви?
Учитель. Сьогоднішній урок ми розпочали з молитви, яку знає кожен християнин і промовляє її щодня. Ви, напевно, також проказуєте цю молитву не лише на уроці. А чи відомо вам, хто є автором молитви «Отче наш»? Цю молитву дав нам Ісус Христос. На прохання учнів «Господи, навчи нас молитися…», Ісус довіряє їм молитву «Отче наш». Через це її ще називають Господньою молитвою. А чи задумувались ви над змістом цієї молитви, над її значенням, чи просто проказували слова? (Відповіді учнів.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
На сьогоднішньому уроці перед нами стоїть важливе завдання — розглянути моральні аспекти в молитві «Отче наш».
ІV. Повідомлення теми уроку
Учні записують тему уроку в зошити.
- Вивченя нового матеріалу
Учитель. У Святому Письмі є два варіанти молитви «Отче наш». Євангеліст Лука подає її у вигляді короткого тексту — п‘ять прохань (Лк. 11:2-4), а євангеліст Матвій подає більш розгорнуту версію — сім прохань (Мт. 6: 9-13). Літургійна традиція церкви зберігає текст євангеліста Матвія, тобто сім прохань. Дуже швидко літургійне вживання молитви доповнилося кінцевим славослів‘ям «Бо Твоє є Царство, і сила, і слава навіки. Амінь».
На дошці висить плакат, на якому зображено крону дерева без листочків.
Уявіть собі, що це дерево — це звичайні слова, які є в молитві «Отче наш». Якщо ви зможете довести значення молитви, то на кожну тезу-доказ прикріплюватимете один листочок на дерево.
Молитва починається зі слів «Отче наш, що єси на небесах». Це, на перший погляд, звичайне звертання несе в собі глибокий зміст. Подумаймо та спробуймо з‘ясувати, що заховано за такими простими словами?
Відповіді учнів (після кожної тези учень прикріплює листочок на дерево):
Господь учить нас спільно молитися за всіх людей, бо Він не каже «Отче мій», але «Отче наш»;
слова «Отче наш» указують на те, що Бог є нашим батьком, а ми Його діти;
коли ми називаємо Бога Отцем, то повинні чинити як сини Божі;
звертання «Отче наш» викликає почуття любові й упевненості, бо що може бути дорожче для дитини, ніж батько;
у мене виникає певність того, що я отримаю те, що прошу, бо хіба не дасть люблячий батько своїй дитині те, що їй потрібно;
слова «що є на небесах» не означають якогось місця простору, а вказують на те, що Бог є понад усім;
коли молитва йде із серця праведного, то в ньому Бог перебуває;
«небесами» можуть бути ті, що носять у собі образ Отця Небесного;
ми маємо різних земних батьків, а Небесний — один Батько для всіх.
Учитель об’єднує клас у сім міні-груп, кожна з яких отримує завдання протягом десяти хвилин проаналізувати одне із семи прохань і записати тези-пояснення. Закінчивши роботу, учні представляють своє дослідження, прикріплюють листочки на дерево. Інші групи слухають і ставлять запитання.
І група — «Нехай святиться Ім‘я Твоє»
Визнання святості Бога.
Ми просимо Бога, щоб святив Ім‘я Своє, бо святістю Він спасає й освячує всіх.
Ми просимо, щоб Ім‘я Боже святилося в нас та інших людях.
Це наше прагнення до святості.
ІІ група — «Хай прийде Царство Твоє»
Визнання Бога Царем.
Очікування Божого Царства.
Царство Боже — це праведність, радість і мир разом із Богом у сьогоднішньому житті.
ІІІ група — «Хай буде воля Твоя як на небі, так і на землі»
Божа воля — це наше сумління, наша совість.
Де сповняється Божа воля, там є небо.
Волю свого Отця виконав Ісус.
Господь хоче, щоб ми все чинили за Його волею, щоб ми з‘єднали свою волю з волею Божою.
ІV група — «Хліб наш насущний дай нам сьогодні»
Просимо поживи для тіла.
Коли просимо, то визнаємо, що ми не можемо самі задовольнити себе, хоча й працюємо.
Прохання хліба належить до тих бажань, які Бог знає і без молитви. А в молитві йдеться про благання віри як опори й умови повноти нашого життя.
Ісус говорить: «Я — хліб життя». Отже, це також прохання духовної поживи.
А, можливо, тут йдеться про Святе Причастя, про Пресвяту Євхаристію.
Отець, що дає життя, не може не дати необхідної поживи, необхідних благ.
«Дай нам» — це довіра дітей до Отця, які чекають чогось від Нього.
«Нам» — ми просимо не кожен для себе, а для всіх.
V група — «І прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим»
Просимо прощення гріхів.
Щоб Бог простив нам так, як ми прощаємо тим, хто нас образив.
Просимо сили й мужності прощати тим, хто завинив перед нами.
Коли ми не будемо прощати людям, то Отець наш не простить нам.
Потік Божого милосердя не може проникнути до нашого серця, поки ми не вибачили тим, хто нас образив.
Якщо ми відмовляємося вибачити, то наше серце замикається, черствість робить його недоступним для милосердної любові Отця.
Через визнання гріха, наше серце відкривається для Божої благодаті.
Молитва доходить до прощення ворогам, адже прощення — це певна вершина християнської молитви.
VІ група — «Не введи нас у спокусу»
Бог нікого не спокушає, кожен спокушається своїми пристрастями.
Наші гріхи є наслідком того, що ми піддаємося спокусі.
Ми просимо, щоби Бог не дозволив нам ступити на шлях, що веде до гріха.
Бог дає нам можливість розпізнавати шлях праведний та той, що веде до гріха.
Просимо, щоб ми могли протистояти спокусам.
Просимо, щоби Бог не залишав нас у спокусі.
Перемога спокус можлива за допомогою молитви.
VІІ група — «Але визволи нас від лукавого»
Господь здатний захистити нас і зберегти від підступів диявола.
Ми просимо про визволення від усякого зла, винуватцем якого є диявол.
Разом із звільненням від бід, які пригнічують людство, ми просимо миру та благодаті.
Ми прагнемо звільнитися від того лукавого, що в нас самих, у наших звичках, нахилах.
Учитель. А що означає слово «амінь»? (Відповіді учнів.) Так, слово «амінь» означає «хай так буде». Воно є підтвердженням усіх семи прохань. А тепер подивіться на наше дерево. Листочки на ньому є доказом того, що молитва «Отче наш» — це не прості слова, а в них закладений дуже глибокий зміст.
VІ. Узагальнення знань
Учитель. То яка мораль у молитві «Отче наш»?
Учні.
Бог відкриває Себе як Батько всіх людей, що вказує на їхню духовну спорідненість.
У молитві «Отче наш» предметом перших трьох прохань є прослава Отця: освячення Його Імені, прихід Його Царства і сповнення волі Божої.
У четвертому проханні ми в єдності з усіма християнами виражаємо нашу синівську довіру до нашого Отця Небесного, просимо поживи для тіла та душі.
П‘яте прохання — благання Божого милосердя, яке може проникнути в наші серця тільки тоді, коли ми за прикладом Ісуса Христа зможемо пробачити нашим ворогам.
Шосте прохання — ми просимо, щоб Бог не дозволив нам стати на дорогу, що веде до гріха. Ми просимо про розсудливість та силу протистояти спокусам аж до кінця.
У сьомому проханні просимо виявити вже здобуту перемогу над сатаною, який особисто виступає проти Бога.
Учитель. Останнє славослів‘я «Бо Твоє є царство, і сила, і слава навіки» резюмує, включаючи їх, три перші прохання молитви до Отця: це благання про прославлення Його Імені, про прихід Його Царства і про силу Його волі, але цього разу вони згадані у формі поклоніння й подяки.
Висновок. Молитва «Отче наш» — це справді короткий зміст усього Євангелія.
VІІ. Домашнє завдання
Написати твір-роздум «Молитва «Отче наш» у моєму житті».